lauantai 7. tammikuuta 2012

Viimeksi luettua


Tämä oli mukava luettava.  Teksti oli helposti ymmärrettävää ja sivuja kirjassa oli 140. Takakannessa on lyhyesti ja ytimmekkäästi teksti: 21 tapaa pilata oma ja toisen elämä -tai sitten ei. 
Heli Karjalaisella näyttää olevan muitakin kirjoja, jotka aion myös lukaista. Kirjan lopussa oli kaksi pientä tarinaa, jotka antoivat paljon ajattelemisen aihetta. Laitan ne vielä tähän vähän myöhemmin. 

Kirjoitan tähän lyhyesti ne 21 tapaa, joilla pilata kaikki:)

  1. Olen liiotteleva. Esim. yhdestä pienestä sanasta minä saa aikaan muurin, jonka yli ei kukaan päääse.
  2. Olen ylidramaattinen. Annan asioille merkityksiä, joita niillä ei ole.
  3. Olen syyllistävä. Kerron heti toiselle hänen virheistään ja annan ymmärtää, ettei kukaan muu toimisi hänen tavallaan.
  4. Tuomitsen vihjailemalla mm äänensävyllä.
  5. Teen pienistä asioista suuria ja tartun välillämme tapahtuvaan rikkeeseen kuin herkkupalaan, josta ei yhtää palaa jää pureksimatta.
  6. Olen aina oikeassa. Minä katson maailmaa omasta ikkunasta, eikä tule mieleen, että maailmassa on mieletön määrä muitakin ikkunoita. Niistä näkyvä maisema ei ole sama kuin minun.
  7. Minä opetan sinua. Kerron sinulle miten asioita pitää tehdä, koska sinä et ole aikuinen ihminen, joka osaa itse ajatella. 
  8. Minä elän kaikkien muiden elämää enemmän kuin omaani.
  9. Minä en pidä itsestäni. Jos en pidä itsestäni ,miten joku muu voi pitää? Kun tiedän, ettet pidä minusta, olen puolustusasemissa ja kuulen jokaisen särähdyksen varmana siitä ette välitä minusta.
  10. En anna arvoa itselleni. Siksi luulen ettet sinäkään anna. 
  11. Vertaan itseäni muihin - ja huomaan olevani mitätön. Älä vertaa, sinä häviät.
  12. Paisuttelen omien tekojeni vaikutuksia, varsinkin mokieni. Minä en osaa olla armelias itselleni. 
  13. Olen negatiivinen. Se on erinomainen keino karkottaa maailmasta ilo.
  14. Loukkaannun kaikesta. Tätä peliä harrastetaan usein puolisoiden kesken. Kaikesta loukkaantuja osaa taitavasti pilata elämää arjessa, juhlassa, työssä, lomalla, ystävysten, vanhempien ja lasten välillä. 
  15. En puhu suoraan, olen vaiti tai sitten "annan ymmärtää". 
  16. Äänensävyni on ikävä. Minä voin sanoa ihan mitä vain ja ihmetellä mikä sinulle nyt tuli.
  17. Olen ennalta arvaamaton. Koskaan ei voi tietää, milloin suutun ja mistä.
  18. Olen ylimielinen, viisasteleva ja paha suustani, osaan sivallella kevyesti ja osuvasti maaliini. 
  19. Osaan taitavasti turhentaa toisen ilon. Lapsi todistuksen saatuaan: " Äiti, olin luokan toiseksi paras!" Äiti: "Siinäs näet, olisit ollut vähän ahkerampi, niin olisit ollut helposti paras."
  20. Kun saan aihetta suuttua, en luovu siitä vaikka mikä olisi.
  21. Jos sinä teet virheen , minulla on heti suurennuslasi ojossa. Näin kamalan huono ihminen olet. En anna anteeksi vaikka kuinka pyytäisit anteeksi. Minä kun en nyt luovu, kun minulla on valta sinuun.


Ei kommentteja: