tiistai 24. marraskuuta 2015

Mindfulness-harjoituksia

Hyvinvointivalmentajan koulutuksessa on kolme viikonloppua käytynä. Lisäksi etätehtäviä on kiitettävästi viikonloppujen välissä.

Kehonkuunteluharjoitukset ovat tulleet osaksi jokapäiväistä arkeani. Harjoituksia olen tehnyt ennen koulutustakin, mutta nyt paljon intensiivisemmin. Täällä on paljon hyviä harjoituksia. Lisäksi olen ymmärtänyt ettei haittaa vaikka ajatuksia tulee ja menee harjoitusten aikana. Se on mielen tehtävä. Elämässä saa olla negatiivisia ja positiivisia ajatuksia ja tunteita. Meillä on kuitenkin vapaus valita, miten käyttäydymme esim. negatiivisen tunteen vallassa.

Tietoista puhumista ja kuuntelua olen harjoitellut. Yleensä sitä puhua pälpättää eikä aina edes ajattele mitä suustaan päästää. On tärkeää kuunnella mitä toisella on sanottavana, eikä vain odottaa milloin itse pääsee ääneen. Kaikkea muutakin ihanaa olemme koulutuksessa käyty, mutta nämä ovat itselleni tärkeimmät tällä hetkellä.

Tässä lyhyesti koulutuksen ydin:

Ei kiirettä
Ei ahdistusta
Ei pakkoa
Ei suorittamista

Kävele tietoisesti
Hengitä tietoisesti
Syö tietoisesti
Kuuntele tietoisesti
Puhu tietoisesti
Istu tietoisesti

Helppoja neuvoja, mutta vaikeampi toteuttaa :) Suurimman osan ajasta käymme automaatio-ohjauksella. Mielenkiinnolla odotan tulevia lähiviikonloppuja. Ne ovat ihania ja rentouttavia. Kaukana normi koulunkäynnistä :)